سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اردیبهشت 1389 - طاووس بهشت

شهادت و وصیت حضرت زهرا (س) بزرگ‌ترین اعتراض به جامعه ناسپاس و نافرمان آن روز بود و باعث شد تا امروز ما بتوانیم حق و حقیقت را از باطل بشناسیم. او در روزهای آخر عمر خود با وصیت به حضرت علی (ع) از او خواست تا شبانه دفن شود و محل تدفینش نامعلوم باشد. این خود بزرگ‌ترین اعتراض به غاصبان ولایت و ظالمان آن روز و بیانگر حقیقت تاریخ بود که چرا باید آرامگاه دختر رسول خدا مخفی باشد و باعث شد تا راه و چاه از هم شناخته شود.شهادت حضرت فاطمه (س) خط سرخی بر برگ‌های ابدی تاریخ کشید. آن حضرت با شهادت خود به مردم بیان کرد که چگونه پیام رسول خدا فراموش شد، چگونه بعد از ایشان، همنشینان را به جای جانشینان بر سر کار آوردند و چگونه جاهلیت و نژادپرستی عرب با لباسی تازه به نام اسلام لکه ننگی بر صحنه روزگار شد.

ادامه مطلب...

نوشته شده توسط :

نظرات دیگران [ نظر]


تولید ابتکاری تیشرت از شهدای جنگ

یکشنبه 89 اردیبهشت 19 ساعت 9:17 عصر

سلحشوری جوانان ایران اسلامی در 8 سال دفاع مقدس حاوی بزرگترین دستمایه ها برای خلق یک عمر آثار فرهنگی و هنری فاخر است که می تواند با الگوسازی قهرمانان ملی، راه نقش بستن الگوهای انحرافی بیگانه بر سینه جوانانمان را ببندد. کاری نداریم که چه دستگاه و نهادی باید برای این کم کاری پاسخگو باشند، اما اقدام خودجوش چند جوان کرجی جهت معرفی قهرمانان مورد نظرشان به جامعه با تولید تی شرت های «قهرمان من» (My Hero) در کارگاهی خانگی بسیار جالب توجه است.


نوشته شده توسط :

نظرات دیگران [ نظر]


راهکارهای قرآن برای جلوگیری از بد حجابی

یکشنبه 89 اردیبهشت 19 ساعت 9:7 عصر

 

 قرآن کریم به عنوان کتاب مقدس مسلمانان، آگاهی دهنده در بسیاری از امور و رازهای هستی است این کتاب نه تنها درباره مسائل دینی که در مورد مسائل اجتماعی هم دارای برنامه و راهکار است. 

قرآن کریم درباره رعایت حجاب که به عنوان یک امر ضروری در اسلام، شناخته می شود، نیز راهکارهای متعددی را ارائه داده است.

بکارگیری این راهکارها در جوامع اسلامی می تواند تبعات ناشی از بی حجابی و بدحجابی را تقلیل داده یا به طور کلی از میان بردارد. 

این راهکارها که بخشی از آن مربوط به نوع پوشش زنان در جامعه است شامل:

1- آشکار نکردن زینتها
که در این باره می توان گفت که اسلام دستور به زینت نکردن نداده است بلکه از زینت که باعث جلوه گری و خودنمائی زن در برابر مردان نامحرم می شود نهی نموده است.
قران کریم در این باره می فرماید:
«... لایبدین زینتهن 1...»
زنان زینتهای خود را آشکار نکنند

2- تبیین حد و مرز زینت در برابر افراد
که به سه قسم تقسیم می شود:
الف: زینت برای غیر محارم که آشکار نکردن زینتهای پنهان است
ب: زینت برای شوهر، که زینت علی الاطلاق می باشد و شامل تمام بدن می باشد.
ج- زینت برای سایر محارم

3- نهی از تبرج مذموم به معنی جلوه گری

4- عدم حضور غیر ضروری زن در جامعه
با توجه به آیه شریعه:
«و قرن فی بیوتکن و لاتبرجن تبرح الجاهلیه الاولی...؛ در خانه هایتان بنشینید و آرام گیرید و بی حاجت و ضرورت از منزل بیرون نروید و مانند دوره جاهلیت پیشین ارایش و خودارائی مکنید.» 

زنان مؤمنه به پیروی از این آیه مبارکه باید از هرگونه حضور غیر ضروری در جامعه خودداری کند تا الگو و نمونه برای سایر زنان مسلمان باشند.

5-ترویج فرهنگ غیرت در مردان
پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله و سلم) می فرماید : چگونه مردی است در حالی که تزئین می کند همسرش و خارج می شود از خانه اش به حالتی که تزئین کرده و عطر زده و شوهرش بر این امر راضی باشد پس می سازد برای همسرش آن زن هر قدم خانه اش در آتش.

6-حفظ نگاه
حفظ نگاه توسط زنان و مردان مومن یک مبارزه منفی با زنان جلوه گر می باشد و چون چنین زنانی را مورد بی توجهی قرار دهند یک اثر تربیتی دارد آنها متوجه خواهند شد که تنها با این وضع مورد توجه بیمار دلانی قرار خواهند گرفت که خود فاقد ارزش انسانی هستند. 

7- ترویج فرهنگ قناعت و ساده پوشی در زنان
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله سلم )می فرمایند:
«استعینوا علی النساء بالعری ان احداهن اذا کثرت ثیابها و احسنت زینتها اعجبها الخروج
زنان را لباس ساده بپوشانید هنگامی زیرا زمانی که زیاد شود لباسها و نیکو شود زینت هایش وسوسه می شود او بر خروج از خانه»
اسراف و زیاده روی و مد پرستی در تهیه لباس علاوه بر برانگیختن حس خودنمائی عاملی برای فقر خود ساخته این زنان می شود که آسیب های فراوان دیگری را به همراه دارد.

8- ایجاد مشاغل خانگی برای زنان جویای کار
زنان مؤمنه باید سعی کنند وقت خود را با کارهای نیک پر کنند از جمله تربیت فرزندان، بالا بردن علم و آگاهی ، و همچنین کارهای هنری مفید برای زنان از جمله پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:
«نعم اللهو المعزل للمراه الصالحه؛ بافندگی برای زن صالحه سرگرمی خوبی است.»

9- کمکهای اقتصادی در رفع مشکل بدحجابی
بعضی از بدحجابی علل و ریشه آن در عواملی چون فقر فرهنگی فقر اقتصادی، فراهم نمودن عوامل ازدواج ... می باشد که وظیفه سرمایه داران و خیرین است که با کمک دولت در رفع این مشکلات بکوشند.


نوشته شده توسط :

نظرات دیگران [ نظر]


آثار اجتماعی بد حجابی

یکشنبه 89 اردیبهشت 19 ساعت 9:7 عصر

 

الف ـ گسترش تهمت و سوءظن

یکى از آثار بدحجابى سوء ظن افراد جامعه و تهمت زدن به زنان و دختران بدحجاب است. از آن جا که افراد بدحجاب بر خلاف فرهنگ جامعه اسلامى، حجاب اسلامى را رعایت نکرده و با پوشش و ظاهر نامناسب به جامعه وارد مى‏گردند، ممکن است مورد سوء ظن افراد جامعه واقع شوند، افراد جامعه مى‏گویند: چنین شخصى که به این راحتى احکام الهى را زیر پا نهاده و از غضب الهى نمى‏ترسد چه بسا خلاف‏هاى دیگرى را انجام دهد.اسلام از حقوق زنان با حجاب و با ایمان دفاع مى‏کند و در سوره نور مى‏فرماید:ان الذین یرمون المحصنات الغافلات المؤمنات لعنوا فى الدنیا و الاخره و لهم عذاب عظیم زنان پاکدامن و دور از هر آلودگى و با ایمان را مورد تهمت قرار ندهید و اگر کسى چنین کند در دنیا و آخرت لعنت شده و عذاب بزرگى براى آن هاست.امیرالمؤمنین على علیه‏السلام در ضمن گفتارى به فرزندش امام حسین علیه‏السلام مى‏فرماید:واکفف علیهن من ابصارهن بحجابک ایاهن فان شدة الحجاب ابقى علیهن .از طریق حجاب و پوشش بانوان، آن‏ها را بپوشان، چرا که رعایت حجاب به طور جدى و محکم زنان را به طور سالم‏تر و پاک‏تر حفظ خواهد کرد.روشن است که یکى از موارد حفاظت از بانوان، حفاظت از آنان در برابر سیل شایعات و تهمت‏هاى نارو است.

ب ـزمینه‏سازى رخدادهاى مخاطره‏آمیز

بدحجابى سبب افزایش جنایت و حادثه آفرینى در جامعه مى‏شود. بى‏تردید سرچشمه بسیارى از حوادث مرگبار، درگیرى‏ها و نزاع‏هاى فردى و خانوادگى، قتل و جنایات، از بدحجابى و خودنمایى زنان آغاز مى‏گردد. وقتى در کوچه و خیابان یا در مجلس مهمانى و عروسى مختلط و همنشینى زنان با مردان نگاه مردان به زنى بى حجاب یا بدحجاب افتاد، سر و صورت آرایش کرده زن جوان از یک سو و ادا و اطوارها و راه رفتن و سخن گفتن آن چنانى از سوى دیگر، نگاه مرد را تندتر و طولانى‏تر مى‏نماید، در نتیجه همین نگاه‏هاى به ظاهر ساده موجب حوادث مرگ‏بار، تصادفات، زد و خوردها و جنایات بى شمار مى‏گردد. پیامبر اکرم ص فرمود:

... من جالس النساء فلابد له من الزنا و لابد للزانى من النار، سرانجام کسى که همنشینى و اختلاط با زنان کند، زنا مى‏باشد و سرانجام زناکار آتش جهنم است.


نوشته شده توسط :

نظرات دیگران [ نظر]


حدود پوشش زن در اسلام از دیدگاه شهید مطهری

چهارشنبه 89 اردیبهشت 15 ساعت 8:37 عصر

چرا زن باید خودش را از غیر محارم بپوشاند؟رمز و سر این‏مطلب چیست و چه فایده‏ای دارد؟

اولین خاصیتش خاصیت روانی است،یعنی آرامش روانی.

در هر جامعه‏ای که روابط زن و مرد بر اساس عفاف بود-عفاف درهمین حدود اسلامی که عرض می‏کنم-یعنی زنان در خارج دایره‏ازدواج،خود آرا و خودنما نبودند و وسیله تهییج مردان را فراهم نکردندو مردان هم در خارج از دایره ازدواج دنبال لذت جویی و کامجویی‏به وسیله چشم،دست،لامسه و غیر لامسه نبودند قلبها و روحها آرام وسالم است،و در هر جامعه‏ای که بر عکس[این حالت]است اولین‏ناراحتی اجتماعی،ناراحتیهای روانی است.

گروهی از فرنگیها گفتند خیر،وقتی زن و مرد از یکدیگردور باشند ناراحتیهای روانی و عقده‏های روانی به وجود می‏آید. ولی‏تجربه همین یک قرن گذشته و کمتر از یک قرن گذشته کاملا ثابت‏کرد که مساله بر عکس است،به هر اندازه که آزادی در مسائل جنسی بیشتر است التهاب در افراد زیادتر و بیشتر است چون غریزه جنسی‏انسان(مانند چند غریزه دیگر مثل غریزه جاه طلبی،غریزه علم طلبی‏و غریزه عبادت)صرفا ظرفیت جسمانی ندارد،ظرفیت روحی هم‏دارد. غرائزی که صرفا ظرفیت جسمانی دارند مثل خوردن،دارای‏یک ظرفیت محدودی هستند.انسان یک مقدار محدود می‏تواند غذابخورد،از آن بیشتر نمی‏تواند،اگر بگویند باز هم می‏خواهی،برایش‏مجازات است.ولی مالکیت چطور؟مالکیت هم مثل خوردن‏است؟آیا ظرفیت مالکیت‏برای انسان یک ظرفیت محدود است،یعنی اگر انسان مالک صد هزار تومان شد دیگر روحش هم از مالکیت[سیر می‏شود؟]نه،وقتی صد هزار تومان را دارا شد می‏خواهد دویست‏هزار تومان داشته باشد،وقتی دویست هزار تومان دارا شد تشنه‏تراست‏برای پانصد هزار تومان،میلیونر که شد تشنه‏تر می‏شود برای‏میلیاردر شدن،و آنکه از همه مردم دنیا ثروتمندتر است از همه مردم‏دنیا برای ثروت تشنه‏تر است.

جاه طلبی چطور؟آن هم همین طور است.یک آدمی که‏هیچ چیز ندارد،برای اینکه رئیس یک انجمن بشود دلش[لک] می‏زند ولی آیا رئیس انجمن که شد دیگر ظرفیتش پر می‏شود ومی‏گوید همین کافی است؟نه،بعد دلش می‏خواهد توسعه بیشتری‏پیدا کند،شهردار یک منطقه یا یک شهر کوچک بشود،بعد،از آن‏بالاتر[را می‏خواهد].اگر به یک نفر تمام دنیا را بدهند و بگویند توسلطان جمیع عالم هستی،باز دغدغه بیشتری دارد که آیا می‏شود یک‏کره دیگری را هم تصاحب کنیم و بر آن کره هم حکومت کنیم؟

غریزه جنسی انسان هم همین طور است .

 

www.mortezamotahari.com


نوشته شده توسط :

نظرات دیگران [ نظر]


نظر شهید مطهری در مورد حجاب

یکشنبه 89 اردیبهشت 12 ساعت 7:25 عصر

 

شهید استاد مطهری می فرماید: [آنچه موجب فلج کردن نیروی زن و حبس استعدادهای اوست حجاب به صورت زندانی کردن زن و محروم ساختن او از فعالیت‏های فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی است و در اسلام چنین چیزی وجود ندارد. اسلام نه میگوید که زن از خانه بیرون نرود و نه میگوید حق تحصیل علم و دانش ندارد بلکه علم و دانش را فریضه مشترک زن و مرد دانسته است و نه فعالیت اقتصادی خاصی را برای زن تحریم میکند، اسلام هرگز نمیخواهد زن بیکار و بیعار بنشیند و جوری عاطل و باطل درآید، پوشانیدن بدن به استثناء صورت و کفین مانع هیچگونه فعالیت فرهنگی و اجتماعی یا اقتصادی نیست. آنچه موجب فلج کردن نیروی اجتماع است آلوده کردن محیط کار به لذت‏ جوییهای شهوانی است].


نوشته شده توسط :

نظرات دیگران [ نظر]


روز معلم مبارک

شنبه 89 اردیبهشت 11 ساعت 9:21 عصر

 

روز معلم مبارک

معلّمی هنر است، هنر آموختن هر آن چه سال ها با سعی و تلاش اندوخته است. معلّمی عشقی است الهی و آسمانی .که پروردگارِ مهربان به انسان عطا کرد تا با همّت بلند خویش روشنائی شب های تارِ جهالت و نادانی باشد. معلمّی، مهری است که از روز ازل با گل آدمی سرشته شد تا مردم از ظلمات جهل به نور دانایی،رهنمون شوند. براستی که معلّمی شغل نیست، عشق است.


نوشته شده توسط :

نظرات دیگران [ نظر]


موضوع بندی آثار شهید مطهری

شنبه 89 اردیبهشت 11 ساعت 9:4 عصر

             

عنوان موضوع                             تعداد آثار

 

قرآن 31)                                     )

عقاید                                        (89)

پیامبر و اهل بیت (علیهم السلام)      (24)

فرهنگ و تمدن                               (30)

فرهنگ و تمدن 30)                              )

علوم‌اسلامی                                  (1)

اسلام‌وادیان                                    (2)

زن‌دراسلام19)                                    )

انقلاب‌اسلامی                               (10)

ولایت‌ورهبری3 )                                 )

احکام و عبادات                                (5)

مذاهب و فرق اسلامى                     (3)

حوزه علمیه                                    (3)

                 


نوشته شده توسط :

نظرات دیگران [ نظر]


کیفر اخروى دشمنان حضرت فاطمه س)

شنبه 89 اردیبهشت 11 ساعت 12:4 صبح

 

اگر به دقت به آیات قرآن مجید نظرى بیفکنیم و رابطه برخى از آیات آن را در مورد حضرت زهرا علیهاالسلام مورد توجه قرار دهیم، خواهیم دید که پروردگار عالم عذاب دردناک و خوارکننده‏اى براى دشمنان آن حضرت وعده مى‏دهد.

از جمله در آیه‏ 61 سوره‏ى توبه مى‏فرماید: «والذین یوذون رسول‏ الله لهم عذاب الیم؛ کسانى که پیامبر خدا صلى الله علیه و آله را اذیت مى‏کنند به عذاب دردناکى گرفتار آیند.»

و در آیه‏ 57 احزاب مى‏فرماید: «ان الذین یوذون الله و رسوله لعنهم الله فى الدنیا والاخره و اعدلهم عذابا مهینا؛ به یقین کسانى که به ایذا خدا و پیامبر مى‏پردازند در دنیا و آخرت از رحمت الهى به دور بوده، عذاب خوارکننده‏اى در انتظار آنان است.»

ادامه مطلب...

نوشته شده توسط :

نظرات دیگران [ نظر]


سخنان حضرت فاطمه زهرا (س) در مورد حجاب

سه شنبه 89 اردیبهشت 7 ساعت 12:33 عصر

حضرت فاطمه زهرا (س) می فرمایند: "صلاح زنان در این است که طوری زندگی نمایند که نه مردان بیگانه را ببینند و نه چشم بیگانگان بدان بیفتد". اما خود فاطمه زهرا(س) در متن مسائل سیاسی اجتماعی قرار داشت و همواره از حق و اسلام و اهل بیت دفاع میکرد؛ بعد از رحلت پیامبر(ص) در آن شرایط حساس و دشوار بحرانی که فتنه و دشمن تمامیت اسلام و قرآن را تهدید می کرد، فاطمه زهرا بود که با شرکت خود در صحنه سیاسی و اجتماعی از مقام ولایت و رهبری دفاع میکرد. با توجه به مطالب فوق دیدگاه حضرت زهرا (س) در مورد حضور زن در صحنه‏های اجتماعی و سیاسی روشن می شود. اگر از فاطمه زهرا(س) نقل شده ویژگی زن مسلمان این است که نه مرد نامحرم او را ببیند و نه او مرد نامحرم را ببیند، هرگز به معنای انزوا و گوشه ‏نشینی زن مسلمان نیست بلکه یا منظور این است که در فعالیت‏های اجتماعی باید آنچنان مقررات اسلامی را رعایت کند که موجب نگاه حرام نامحرمان نشود و بالعکس و یا به آن معناست که در مدیریت امور بانوان خود زنان باید عهده‏دار باشند تا نیازی به تماس با مرد نامحرم نباشد. اگر کمی دقیق‏تر بیندیشیم این سخن حضرت زهرا(س) بهترین الگو برای دنیای امروز است و چند کارکرد اساسی دارد: 1- تأمین سلامت و بهداشت معنوی جامعه. 2- رشد و استقلال و خودکفایی جامعه زنان. زیرا اگر قرار باشد زن را مردان نامحرم نبینند، لازمه‏اش این است که آنان دارای خودکفایی علمی در امور لازم خود مانند پزشکی و... باشند و این بهترین عامل رشد جامعه زنان است. پس دوربودن از نامحرم به معنای گوشه‏نشینی نیست، بلکه فعالیت و تلاش علمی و عملی و رسیدن به خودکفایی است.


نوشته شده توسط :

نظرات دیگران [ نظر]


   1   2      >